Sunday, 16 February 2014

After one year two months.


Nasibku Tuhan di dalam tanganMu
Kalaupun aku berusaha, bukan ada kuasa
Kalaupun aku bermujahadah namun ketentuan sudah ada
Aku tidak tahu bagaimana nasibku
Di dalam jiwa yang tidak tenang ini aku serahkan nasibku padaMu

Aku baik sangka denganMu
RahmatMu luas tiada terbatas
RahmatMu lah yang aku pinta
KemaafanMulah yang aku hendak
Nasib hambaMu ini aku serahkan padaMu
Aku tiada kuasa, Engkaulah yang berkuasa
Aku cuba mengikuti syariatMu
Aku mencuba melawan nafsu
Ini hanya sekadar menunaikan perintah
Namun nasibku pada tanganMu jua

Aduh Tuhan nasibku, bagaimana aku
Kemanalah nasibku, Engkau yang tahu.

- b.H.



*  *  *  *


Assalamualaikum!

I've started to recite this January last year, as one of new year resolutions, kononnya, and planned to finish it before end of 2013. Tapi biasa la, lagho jugak kadang-kadang, mood membaca dari dua ain sehari jadi satu ain, pastu skip baca time hari-hari malas tu takyah cite la. Ish ishh..

So today, khatam jugak satu Al-Qur'an, finally! Alhamdulillah.



.¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸.

Du`aa' Khatam Al-Qur'an

.*¨*.¸¸..¸¸.•*¨*•.



Terjemahan Doa:
Maha Benar Allah Yang Maha Agung, dan RasulNya Nabi yang mulia dan kami bersaksi atas kebenaran hal tersebut. Ya Rabb kami, terimalah amalan kami, kerAna sesunggguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.
Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami kenikmatan/ kemanisan bagi tiap2 huruf dari Al Qur’an, dan balasan bagi tiap2 juz dari Al Qur’an. Ya Allah, jadikanlah huruf alif sebagai kelembutan, hurup ba barokah, ta taubah, tsa pahala, jim kecantikan, ha hikmah, kha kebaikan, dal dalil/petunjuk, dza kecerdasan, ra rahmah, za kesucian, sin kebahagiaan, syin syifaa/ubat, shad kebenaran, dho cahaya, tho ketenangan, dzo keluasan, `ain ilmu, gho kekayaan, fa kemenangan, qo kedekatan, qaf kemuliaan, lam kelembutan, mim nasihat, nun cahaya, wa wushlah/sarana, ha petunjuk, ya keyakinan.
Ya Allah, berikanlah kami manfaat dengan Al Qur’an yang agung dan tinggikanlah darjat kami dengan ayat2nya dan terimalah bacaan kami dan maafkanlah segala kesalahan, kelupaan, perubahan kalimat dari tempatnya, mengawalkan atau mengakhirkan, penambahan atau pengurangan, penafsiran yang tidak sesuai denga apa yang Engkau turunkan, keraguan atau sahwun, sui ilhanin, dan terburu2 ketika tilawah, kemalasan atau kesesatan lidah, waqaf (berhenti) bukan pada tempatnya, mengidghamkan (mendengungkan bacaan) yang bukan idgham, mengidzharkan (bacaan tanpa dengung) yang bukan idzhar, madd (memanjangkan bacaan), mentasydid, hamzah, atau sukun, i’rab yang bukan pada tempatnya, atau kurangnya rasa cinta dan senang terhadap ayat2 yang memeberii berita gembira, dan kurangnya rasa takut ketika membaca ayat2 ancaman, maka ampunilah kami ya Allah, dan jadikanlah kami sebagai orang yang syahid.
Ya Allah, terangilah hati kami dengan Al Qur’an, dan hiasilah akhlak kami dengan Al Qur’an, jauhkanlah kami dari api neraka dengan Al Qur’an, masukkanlah kami ke surgamu dengan Al Qur’an. Jadikanlah Al Qur’an sebagai teman di dunia, di dalam kubur sebagai penerang/teman, cahaya di atas titian (shirath), dan teman di dalam surga, dan penghalang dan hijab dari api neraka, sebagai petunjuk untuk segala kebaikan dan tetapkanlah kami dalam kesempurnaan, anugerahkan kepada kami kemudahan dalam mengamalkan Al Qur’an dgn hati dan lisan, senantiasa cinta kpd kebaikan, kebahagiaan, kegembiraan atau keindahan iman. Dan solawat dan salam yg senantiasa tercurah kpd junjungan Nabi Besar Muhammad SAW dan para sahabat atas kebaikan akhlaq dan kelembutan budi pekertinya di atas cahaya arasy.

Amin yaa Rabbal ‘Alamin.


P.s. mengidam pulut kuning.



with love,

Thursday, 13 February 2014

the best time to drink coffee.





full credits to ilovecoffee.jp


P.s. when hantu coffee meets final exam. Tak lutt sudeyh.

with love,

Wednesday, 5 February 2014

Exam mode.

lhjtjphiugjgomixndeoijgdkjndkfgbreuidrosklgarnk ..!!

Now that my German language exam is over, the real exams are coming.. starting next week! The first exam paper for the first semester here. Takut. Seriously takut! Since the systems are totally different here. Totally different in everything.

And whenever I have this kind of panic attack, I'd remember one person I know used to say this, 

"..Semua ni dunia je. Bukan masuk neraka pun kalau fail." (abang Pila, 2012)

Memang ayat yang paling sentap tapi terkesan pernah aku dengar. Thanks abang Pila! :)


It's time to erase all of these german grammars on blackboard, and focus on main subjects!

I don't expect much, I just want to pass and graduate, please Ya Allah. 


P.s. Please please please pray for my success, may Allah grants you success in life. I love you guys!



with love,